مجله خودرو

اخبار خودروهاي داخلي و اخبار خودرو خارجي، قيمت خودروهاي داخلي و خارجي، عكش ماشين، فيلم و نقدوبررسي خودرو. خريد و فروش خودرو

سه شنبه ۲۱ آذر ۰۲

يخچال ماشين

۱۲ بازديد

يخچال ماشين-يخچال مسافرتي

يخچال ماشين كمپرسور دار
ظرفيت ۳۰ ليتر محدوده دما از ۱۸- تا ۱۵+ بدنه فلزي- رنگ  الكترواستاتيك
حتما تا بحال در مسافرت و يا سفر هاي كاري و يا رفت و آمد هاي بين شهري به اين نكته توجه كرده ايد كه اگر خودروي شما مجهز به يك يخچال ماشين  براي خنك نگه داشتن مواد غذايي و يا نوشيدني ها بود سفر شما را دوچندان لذت بخش ميكرد .

يخچال ماشين نماي جانبي

و يا ممكن است شما يك خودروي كاملا معمولي و ارزان قيمت داشته باشيد و با خود تصور ميكنيد
كه داشتن يك يخچال ماشين  بسيار عالي فقط و فقط در خودرو هاي لوكس
امكان پذير است .
اما اينطور نيست شما ميتوانيد از اين يخچال كاملا ايراني بر روي هر وسيله نقليه اي با برق ۱۲ ولت سواري-۲۴ولت ماشين سنگين و حتي براي منزل با برق ۲۲۰ ولت برق شهر
قابل استفاده است.
ميزان مصرف اين يخچال ماشين (يخچال خودرو): ۴۵ وات در حالت عادي و ۵۵ وات در حالت توربو ميباشد كه مصرف بسيار پايين است به عنوان مثال ميزان مصرف يك چراغ جلوي
پرايد ۹۰ وات ميباشد.
اين سيستم در محدوده دمايي ١٥+ تا ١٨- درجه كار ميكند (هم ميتواند به عنوان يخچال وهم به عنوان فريزر استفاده گردد)
يخچال ماشين نماي جانبي
بهترين مارك يخچال ماشين
۱-ديواره ها:
ديواره ها از ورق۰٫۸ميليمتر صنعتي ساخته شده است(ورق روغني)كه فرايند برش وسوراخ كاري بر اساس ابعاد وموقعيت طبق طراحي توسط دستگاه ليزر انجام شده است.
خم كاري در محل هاي مورد نظر توسط دستگاه برك انجام شده است.
در برخي محل ها
(مانند قسمت بدنه كاور كمپرسور)براي افزايش مقاومت بدنه خم كاري اعمال شده تا استحكام بدنه افزايش يابد
۲-كف دستگاه:
از ورق گالوانيزه مخصوص صنايع ماشين سازي به ضخامت ۱ ميليمتر ساخته شده است.
(با توجه به اينكه اين قسمت در معرض هوا است سعي شده از بهترين نوع ورق استفاده شود تا خوردگي و زنگ زدگي نداشته باشد)
۳-قسمت كاور و درب دستگاه:
الف: كاور يا همان قسمت بالاي كمپرسور كه از ورق ۰٫۸سوپر كششي استفاده شده است تا بتواند بهترين حالت انعطاف پزيري را در مراحل توليد
وكشش در قالب كشش را داشته باشد.
بر روي شيار هاي بالاي اين اين قسمت بعد از برش فرايند خم كاري اعمال شده تا استحكام اين قسمت بيشتر باشد وبراحتي دفرمه نشود .
ب: درب قسمت يخچال: از ورق ۰٫۸ سوپر كشش همانند قسمت كاور استفاده شده است.
بر روي اين قسمت فرو رفتگي هايي براي گذاشتن ليوان وضرف غذا ايجاد شده است.
۴– لولاهاي درب وقفل درب:
از ورق مقاوم در برابر زنگ زدگي استفاده شده است ابكاري كروم شده وبگونه اي طراحي شده تا براحتي در از بدنه جدا شود واين به اين خاطر است كه در صندوق ماشين كه
ارتفاع كم است مصرف كننده براحتي به داخل يخچال دسترسي داشته باشد.
۵– قسمت داخلي يخچال كمپرسوردار :
اين قسمت شمل دو بخش است:
الف قسمت وان
ب قسمت درپوش وان
الف: قسمت وان:
از پليمرABSاستفاده شده كه از همان جنسي است كه در ديواره داخلي يخچالها استفاده ميشود كه طي فرايند وكيوم فرمينگ توليد ميشود .
ب: درپوش وان :
از پليمر هاي ABSهمانند قسمت وان دستگاه استفاده شده است كه طي فرايند تزريق در قالب توليد شده است
فرورفتگي هاي ايجاد شده در ان به مصرف كننده اجازه ميدهد تا يك رديف بطري بزرگ بتواند در داخل يخچال قرار دهد بدون اينكه از بابت تلفات گرمايي سيستم تغيير محسوسي
داشته باشد.
شياري در نزديك لبه خارجي درب طراحي شده تا در اين محل لاستيك اب بندي جهت ايزوله كردن فضاي داخلي يخچال وجلو گيري از خروج سرما نصب شود.
لاستيك اب بندي يخچال مخصوص اين درب بروش اكسترود توليده شده ودر نوع خود منحصر به فرد است.
۶– فضاي بين قسمت داخلي وبدنه خارجي:
فظاي بين بدنه داخلي وخارجي يخچال مسافرتي توسط فوم تزريقي پلي استايرين پر شده تا تبادل بين داخل وخارج يخچال حد اقل باشد.
۷– رنگ بدنه:
بدنه خارجي شامل دور يخچال وهمچنين درب وكاور بالاي كمپرسور از رنگ پوششي الكترو استاتيك استفاده شده است.
از انجايي كه اين رنگ در كوره پخته ميشود در مقابل حوادث محيطي بهترين مقاومت را در برابر خوردگي از خود نشان ميدهد.
طيف رنگ پاششي ميتواند بر اساس سليقه مشتري تغيير كند (سفيد- قرمز- نقره اي و…)
۸-دستگيره حمل :
از جنس اهني با پوشش رنگ الكترو استاتيك استفاده شده است.
در طراحي بگونه اي طراحي شده كه هم حداقل جاگيري وهم بهترين حالت براي حمل را داشته باشد.
لاستيك هاي دور علاوه ايجاد ظاهري زيبا با ايجاد فاصله از كنارها به ايمن بودن بدنه از برخورد با اجسام كناري ميشود.
۹-قسمت هاي فني:
كمپرسور:
از نوع BLDCMاست
كه از جديد ترين تكنولوژي است كه عمر طولاني وحاقل مصرف را بين ساير كمپرسور ها دارد.
برد كنترل:
براي محدوده ۱۵+ و۱۸ – تنظيم شده است.
دونوع سوكت براي برق شهر و برق باطري در اين دستگاه تعبيه شده وبراي وصل به به برق شهر نيازي به اداپتور خارجي ندارد.
اواپراتور وكندانسور:
از نوع هوايي بوده توسط رنگ الكترو استاتيك پوشش داده شده است ومنحصرا بر اساس ابعاد داخلي يخچال وتوان كمپرسور طراحي شده است.
پوشش رنگ الكترو استاتيكي باعث ميشود حداكثر تحمل را در برابر صدمات احتمالي برخورد مواد داخل يخچال داشته باشد
سبد داخل يخچال :
به فاصله ۵ميليمتر كوچكتر از اواپراتور است تا مواد غذايي با اواپراتور تماس نداشته باشد.
از نوع فلزي وپوشش رنگ كوره اي ميباشد.
در صورتي كه سوالي در مورد اين دستگاه داريد و يا مشاوره قبل از خريد با ما تماس بگيريد
شماره تماس :  ٣٣٢٨٤٦٥١-٠٢١
همراه :             ٠٩١٠٢٣٨٣٥٢٣
اين محصول كاملا ايراني و داراي گواهي ثبت ميباشد
شماره ثبت طرح صنعتي   :  ID-٢٣٩٩٥
سه سال ضمانت پس از فروش.
ارسال رايگان در تهران

صنعت خودروي كشور ديگر يك صنعت مونتاژ كار نخواهد شد

۱۲ بازديد

صنعت خودرو

 

صنعت خودرو

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بالغ بر ۸ ميليارد دلار جذب سرمايه‌گذار خارجي داشته‌ايم تصريح كرد: در همين راستا ۵٫۵ ميليارد دلار آن پس از برجام اتفاق افتاده است دولت ناظر است نه تاجر، وزارت صنعت نيز زمينه‌هاي لازم را فراهم مي‌كند.

وي با بيان اينكه امروز مهم‌ترين شعار در كشورمان كار است خاطرنشان كرد: در حال حاضر با رشد ۳٫۷ درصدي در صنعت روبه‌رو هستيم، براي نخستين بار در كشورمان تراز تجاري‌مان مثبت شده است، براي نخستين بار شاهد پيشي گرفتن صاردات بر واردات هستيم.

خلفي با اشاره به اينكه رقابت‌‌پذير بودن و افزايش كيفيت مدنظرمان است بيان كرد: در همين راستا به دنبال متكي بودن صنعت خودرو به دانش و فناوري هستيم نه به خام فروشي، وزارت صنعت به دنبال جلوگيري از خام‌فروشي به ويژه در صنايع معدني است، بايد وابستگي به نفت را كاهش دهيم.

وي گفت: مردم بهترين داوران هستند و خودرويي كه ساخته مي‌شود براي ايمني و آسايش آنهاست، بايد خودروي ساخت داخل باكيفيت باشد، در همين راستا امسال با رشد ۳۸ درصدي در توليد خودرو روبه‌رو بوده‌ايم.

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه صنعت خودروي كشورمان با مشاركت خارجي‌ها ديگر همانند گذشته به صنعت مونتاژكار تبديل نمي‌شود افزود: در ارديبهشت ماه سال آينده محصولاتي به ويژه در ايران خودرو رونمائي مي‌شود كه كيفيت را متحول خواهند كرد، بخش مهمي از تكنولوژي روز دنيا را معرفي خواهند كرد.

وي با اشاره به اينكه با مشاركت خارجي‌ها به دنبال صادرات نيز هستيم تصريح كرد: در همين راستا با مشاركت خارجي‌ها به دنبال فروش خودرو به ديگر كشورها و همچنين فروش قطعات هستيم.

خلفي با بيان اينكه در ۳ سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتي كوچك و بزرگ را از حالت راكد به فعال درآورده‌ايم خاطرنشان كرد: هر واحد توليدي و تجاري يك عمري دارند، بايد دلايل افول هر واحد را بررسي كرد، مديريت، نظارت و مجهز بودن به دانش و فناوري نيز در اين امر دخيل هستند، به‌روز رساني واحدهاي توليدي به مديريت آنها برمي‌گردد.

وي با اشاره به اينكه وزارت صنعت مجري نيست بلكه بيشتر حامي بخش خصوصي است بيان كرد: بالغ بر ۱۴ هزار ميليارد تومان در ۳ سال گذشته در قالب تسهيلات به بخش خصوصي داده شده است كه رقم قابل توجهي است.

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سال ۹۳ بالغ بر ۵۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشتيم گفت: حمايت از صادرات در دستور كار وزارت صنعت هميشه قرار داشته است.

وي افزود: در اوايل سال آينده محصولاتي به ويژه در ايران خودرو معرفي خواهند شد كه بخش مهمي از تكنولوژي روز دنيا را معرفي خواهند كرد، خط جديد پژو ۲۰۸ راه‌اندازي مي‌شود و دانش و تكنولوژي آن نيز كامل منتقل مي‌شود، بخشي از آن از كشورمان صادر و بخشي از قطعات نيز به اروپا صادر مي‌شود.

خلفي با بيان اينكه دولت كمتر از ۱۴ درصد در خودروسازي كشور سهم دارد، تصريح كرد: نقش دولت بيشتر نظارتي است تا مجري‌گري.

تاريخچه اتومبيل

۱۱ بازديد

خودرو

تاريخچه اتومبيل

آلماني‌ها در ساخت موتورهاي احتراق داخلي يكه‌تاز بودند. در سالهاي ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۸ دو آلماني به طور همزمان و بدون اطلاع از كار يكديگر روي اين طرح كار مي‌كردند كه چطور مي‌توان يك بدنه را حركت داد و آنرا كنترل كرد. نام اين دو كارل فردريك بنز و گوتليش ويلهلم دايملربود. موتور اين اتومبيل (سه چرخه) حدودا يك اسب بخار قدرت داشت. گرچه اين مدل اوليه طرح چندان كاملي به نظر نمي‌رسيد، اما اولين اتومبيلي بود كه بسياري از اجزاي اتومبيل‌هاي امروزي را دارا بود. اجزايي مانند سيستم جرقه، سيستم سوپاپ‌ها، مجموعه ديفرانسيل، كاربراتور، سيستم خنك كاري، محفظه كارتل روغن و سيستم ترمز. كارل بنز حق امتياز وسيله نقليه خودرو را كه با سوخت بنزين كار مي‌كرد در سال ۱۸۸۶ به نام خود دريافت كرد. حدودا ۷۵ مايل دورتر از بنز، دايملر روي طرح موتور احتراق بهتري كار مي‌كرد. او ابتدا موتور خود را روي يك دوچرخه بزرگ آزمايش كرد و به نتايج رضايت‌بخشي دست يافت. مي‌توان گفت اين طرح اولين موتورسيكلت امروزي به شمار مي‌آمد. در سال ۱۸۸۷ دايملر كه از موفقيت قبلي خود دلگرم شده بود، بر آن شد تا موتور خود را روي يك چهار چرخه امتحان كند. به اين ترتيب اولين اتومبيل دايملر ساخته شد ، اتومبيلي كه قادر به حمل ۲ مسافر بود. قدرت موتور دايملر كمي بيشتر از موتور بنز بود و از آن نيز سبكتر بود. علاوه بر اين دور موتور دايملر(RPM ۹۰۰ ) بسيار بيشتر از دور موتور بنز (RPM ۳۰۰ ) بود . بين دايملر وبنز بحث داغي درباره اينكه كداميك اولين اتومبيل را ساخته اند درگرفت. دايملر معتقد بود كه آزمايش موتور او روي دوچرخه قبل از آزمايش موتور بنز روي سه چرخه اش انجام گرفته بود و او اولين كسي بود كه يك موتور احتراقي را روي ۴ چرخ قرار داده است . بنز قبول كرد كه دايملر اولين موتورسيكلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت كه اتومبيل او زودتر از اتومبيل دايملر تست شده بود. دايملر و بنز به طور جداگانه در شركتهاي خود اتومبيل هايشان را عرضه مي‌كردند. در ۶ مارس سال ۱۹۰۰ شركت دايملر به مهندس ويليام مي باخ منتقل شد. در ۲۲ نوامبر سال بعد اتومبيل ويژه‌اي را براي اميل جلينگ كنسول وقت امپراطوري اطريش- مجارستان ساخت كه او به خاطر دختر ۱۰ ساله‌اش مرسدس، آن اتومبيل را مرسدس ناميد. از اين به بعد توليدات شركت دايملر به مرسدس معروف شدند. اولين مرسدس ۳۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالاي ۵۵ مايل در ساعت ( تقريبا ۸۸ كيلومتر در ساعت ) مي‌رسيد. در سال ۱۹۰۳ شركت بنز پاسخي براي مرسدس دايملر داشت . اتومبيلي باموتور ۲ سيلندر كه سرعت آن بالاي ۳۷ مايل درساعت بود . ●بنز پارسيفال اين دو شركت همچنان با هم رقابت مي‌كردند. در مسابقات اتومبيل‌راني در اروپا برنده يا اتومبيلي از شركت بنز بود يا اتومبيلي از شركت دايملر.البته لازم به ذكر است توليدات شركت دايملر تنوع بيشتري نسبت به شركت بنز داشتند. شركتهاي دايملر و بنز تنها توليد كنندگان خودرو در جهان نبودند. شركتهاي زيادي در اين سالها تاسيس شدند كه مي‌توان از آن جمله به شركت‌هاي: پژو (اولين توليد : ۱۸۸۹ اتومبيل بخار) ، برادران دوريا ( اولين توليد : ۱۸۹۳) ، فورد (اولين توليد : ۱۸۹۶ اتومبيل بخار) ، اپل ( اولين توليد : ۱۸۹۸ ) ، فيات ( اولين توليد : ۱۸۹۹ ) ، پورشه ( اولين توليد : ۱۹۰۰ يا ۱۹۰۲ اتومبيل برقي) ، اولدزمبيل ( اولين توليد : ۱۸۹۷ ) ، رولز رويز( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) و رور ( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) ،رنو ( اولين توليد: ۱۹۰۴ ) ،بوگاتي ( اولين توليد : ۱۹۱۰) نام برد. در سالهاي جنگ جهاني اول هر دو شركت بنز و دايملر محصولات نظامي توليد مي‌كردند. پس از اتمام جنگ جهاني اول ،آلمان به شدت دوچار ركود اقتصادي شد. كمبود بنزين و ماليات هاي سنگيني كه براي دارندگان خودرو وضع شده بود، بازار اتومبيل را با افت شديدي مواجه ساخت. شركتهاي خودروسازي به سمت ورشكستگي مي‌رفتند. شركت بنز و دايملر نيز در همين وضع گرفتار بودند. در اين زمان بود كه ايده ادغام شركتها مطرح شد. در سال ۱۹۲۶ هنگامي كه بنز ۸۳ ساله بود دو شركت مرسدس و بنز با يكديگر ادغام شدند و قدرتمند ترين شركت خودرو سازي جهان را پايه ريزي كردند . شركت مرسدس بنز (يا همان دايملر- بنز) . امروز ديگر شركتي به نام دايملر- بنز يا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال ۱۹۹۸ يكي از بزرگترين ادغام ها در صنايع اتومبيل‌سازي رخ داد . ادغام شركت آلماني مرسدس بنز با شركت آمريكايي كرايسلر بود و در نهايت شركت دايملر – كرايسلر متولد شد. از اين دوره به بعد اتومبيل سازي نقش بسيار مهمي را در صنعت جهان ايفا كرد . همزمان با پيشرفت خودروسازي درآلمان كشور ديگري مانند آمريكا نيز وارد عرصه رقابت شد . آمريكا كه از عواقب و مشكلات جنگ جهاني اول مصون مانده بود به سرعت در صنايع مختلف ، از جمله اتومبيل سازي پيشرفت مي‌كرد و تقريبا در همين دوره بود كه شركت فورد بزرگترين شركت خودروسازي جهان ظهور كرد . ●موتور ديزل يك مهندس آلماني بنام رودولف ديزل اعلام كرد اگر هوا تا حد معيني فشرده شود و به محفظه سيلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق تزريق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرماي ايجاد شده توسط فشار هوا) محترق خواهد شد و نيازي به شمع نخواهد بود. در فوريه ۱۸۹۲ ديزل طرح خود را به اداره ثبت اختراعات ارسال كرد و حدودا يك سال بعد حق امتياز آن را به عنوان ” يك روش جديد در موتورهاي احتراق داخلي دريافت كرد سپس با همكاري شركت فردريك كروپ و چند شركت سازنده ديگر شروع به آزمايش و ساخت مدل عملي موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولين نمونه از موتور خود را ساخت . (تقريبا همزمان با دريافت حق ثبت ) بازده اين موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذكر است كه بازده موتورهاي بخار كه در آن سالها در اوج محبوبيت بودند فقط ۱۲ درصد بود و موتورهاي بنزيني هم كاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷ اولين موتور ديزلي كه قابل استفاده براي مصارف عمومي بود به جهان عرضه شد . اين موتور براي كارخانجات و صنعت قابل استفاده بود اما با توجه به حجم بزرگش هنوز براي نصب روي خودرو مناسب نبود. نكته جالب اين است كه سوخت اين موتوراز روغن بادام بود. بازده موتور ديزل فوق‌العاده بود به همين دليل به سرعت در مراكز بزرگ صنعتي و كشتي‌ها و لوكوموتيوها به كار برده شد. در سال ۱۹۲۰ پمپ انژكتوري جديدي كه مي‌توانست مقدار دقيقي از سوخت را به اتاق احتراق هدايت كند، ساخته شد. اين اختراع باعث شد حجم موتور ديزل به مقدار قابل توجهي كاهش يابد و توانايي نصب آن روي اتومبيل‌ها فراهم شود. در سال ۱۹۲۴ اولين اتومبيل باركش (كاميون) با موتور ديزل توسط مان (MAN) در شركت موتور برلين ساخته شد . اولين اتومبيل سواري با موتور ديزل ۱۲ سال بعد ، در سال ۱۹۳۶ توسط شركت مرسدس بنز توليد شد . نام اين مدل ۲۶۰D بود. بعدها شركتهاي زيادي توليد اتومبيل ديزل را آغاز كردند . اما با توجه به توان و قدرت بالاي اين نوع موتورها كم كم از روي موتورهاي سواري كنار گذاشته شد و بيشتر روي خودروهاي ترابري سنگين ونيمه سنگين استفاده شد. امروزه شركتهاي اندكي را مي‌توان نام برد كه اتومبيل سواري با موتور ديزل توليد مي‌كنند كه از معروف‌ترين آنها مي‌توان به شركت دايملر- كرايسلر (بنز) و شركت فولكس واگن اشاره كرد. ●اولين خط توليد اتومبيل همانطور كه قبلا ذكر شد، صنعت جوان آمريكا در سالهاي ابتدايي قرن بيستم به سرعت در حال رشد و شكوفايي بود .صنايع و شركتها مانند قارچ در اين سرزمين جديد ظاهر مي شدند و اين درحالي بود كه اكثر كشورهاي صاحب صنعت در اروپا به شدت درگير جنگ جهاني اول وبعد از آن بازسازي بودند . جا براي صنعت آمريكا كه در طول اين جنگ كمترين صدمه را ديد باز شد. شركتهاي خودروسازي قدرتمندي پا به عرضه رقابت گذاشتند. ●فورد – جنرال موتورز- كرايسلر هنري فورد اولين مدل اتومبيل خود را در گاراژ منزلش در سال ۱۸۹۶ ،زماني ساخت كه به عنوان مهندس در كارخانه توماس اديسون مشغول به كار بود. او نام اين مدل را چهار چرخه (Quadricycle ) گذاشت. هنري فورد در سال ۱۹۰۳ شركت فورد موتور را تاسيس كرد. (پس از ورشكستگي شركت قبليش به نام شركت اتومبيل ديترويت). اولين اتومبيل فورد كه مدل A نام گرفت ، موتوري ۲ سيلندر داشت كه قدرت ۸ اسب بخار توليد مي‌كرد. سال بعد فورد مدل B را به بازار عرضه كرد. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K . مدل K ۶۰ مايل در ساعت (تقريبا ۹۵ كيلومتر در ساعت) سرعت داشت و داراي يك موتور ۶ سيلندر با ۴۰ اسب بخار قدرت بود. سپس در سال ۱۹۰۹ مدل T را عرضه كرد، چهار سيلندري با ۲۰ اسب بخار قدرت. مدل T به سرعت محبوبيت پيدا كرد و توليد آن از ۱۰۰۰۰ عدد در سال ۱۹۰۹ به ۷۸۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۲ رسيد.همه چيز براي توليد انبوه اتومبيل آماده مي‌شد. در سال ۱۹۱۴ فورد اولين خط توليد اتومبيل در جهان را ايجاد كرد و توليد به ۴۷۲۰۰۰ اتومبيل در سال افزايش يافت. در حقيقت خط توليد كارخانه فورد در هر ۹۳ دقيقه يك اتومبيل مدل T توليد مي‌كرد. در سال ۱۹۲۴ نيمي از اتومبيلهاي موجود جهان توسط كارخانه فورد توليد شده بود. مدل T در طول ۱۸ سال به ركورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (پانزده ميليون) دستگاه دست يافت. در سال ۱۹۲۷ آخرين اتومبيل از مدل T توليد شد. در طول اين ۱۸ سال به علت حاكميت مطلق فورد در بازار اتومبيل شركتهاي كوچك زيادي مجبور به ادغام با يكديگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. يكي از اين شركت‌هاي ادغام شده جنرال موتورز بود. ويليام سي دورانت شركت بيوك موتور را در سال ۱۹۰۴ خريدار كرد. او شركت معظم جنرال موتورز را كه از ادغام شركتهاي بيوك ، كاديلاك ، اولدزمبيل و اوكلند (پونتياك ) بوجود آمده بود در سال ۱۹۰۸ تاسيس كرد. حكومت مطلق فورد تقريبا پس از پايان جنگ جهاني اول تمام شد و شركتهاي ديگرآمريكايي نيز توانستند در بازار اتومبيل سهمي داشته باشند. يكي از اين شركتها شركت برادران دوج بود آنها رقيبي براي مدل T توليد كردند. اتومبيل آنها داراي موتوري ۴ سيلندر بود . در سال ۱۹۲۴ حدود ۱۰۰۰ دستگاه از آن را شركت برادران دوج توليد كرد. ۴ سال بعد اين شركت توسط والتر پي كرايسلر خريداري شد. در سال ۱۹۲۸ شركت بزرگ كرايسلر فروش اتومبيلهاي دوج ، د سوتو ، پليموث و كرايسلر را آغاز كرد و به اين ترتيب يكي از بزرگترين شركتهاي خودروسازي جهان به بازار رقابت وارد شد. از اين به بعد صنعت خودرو به عنوان يكي از مهمترين و تاثيرگذارترين صنايع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقي كرد . مدل هاي جذاب توسط طراحان عرضه شد . سرعت اتومبيلها بسيار زياد شد و ضريب ايمني آنها نيز بالا رفت.

مك لارن ۵۷۰S؛ هيجان مسابقه در خيابان هاي شهر

۹ بازديد

 

مك لارن ۵۷۰S يك ماشين مسابقه اي براي خيابان ها است كه از سرعت بالا، توانايي باورنكردني، طراحي و استايل ديوانه كننده برخودار است. ديگر سوپر ماشين ها ممكن است راحت تر باشند، برخي هم حتي ممكن است پيشرفته تر باشند و از سيستم الكترونيكي بهتري در آنها استفاده شده باشد اما ماشين هاي كمي در دنيا وجود دارند كه مانند اين نمونه بتوانند هر بيننده اي را از حيرت تا حد مرگ برسانند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

مك لارن ۵۷۰S؛ لذت و هيجان مسابقه در خيابان هاي شهر

مردم اغلب از اينكه ژورناليست ها چگونه مي توانند دو ماشين تويوتا كرولا و مك لارن ۵۷۰S را كه قطب مثبت و منفي هم هستند و تفاوت هاي زيادي با هم دارند را در يك رده ارزيابي كنند، شگفت زده مي شوند.

به گزارش آكاايران: البته كارشناسان خبره اين حوزه مي توانند از تجربيات خود براي مقايسه انواع خودرو با يكديگر و خودروهاي تازه وارد به بازار استفاده كنند و اين كار براي آنها كار سختي محسوب نمي شود. و دقيقا به واسطه اينكه من قبلا سوار ماشين هاي عالي مثل آئودي R8-V10 و نيسان GT-R و داج وايپر شده بودم با اطمينان به شما مي گويم كه مك لارن ۵۷۰S نيز يكي از انواع خوب ماشين هاي تازه وارد به بازار محسوب مي شود.
مك لارن در حدود ۵۰ سالي هست كه به ساخت ماشين هاي مسابقه اي مشغول است و اين خودروساز بود كه براي اولين بار استفاده از فيبر كربن را به مسابقات فرمول ۱ آورد. مدل هاي مدرن مك لارن از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شدند كه معروف ترين آنها خودرو هاي سه تايري براي مسابقات رالي محسوب مي شدند كه در چند سطح عرضه مي شدند: سطح مبتدي،سري ورزشي،سري سوپر قدرتمند،بسيار ويژه، سري Ultimate.

مدل ۵۷۰S مك لارن در رده ماشين هاي اسپورت ساده قرار مي گيرد كه نشانگر اين است كه كمپاني مك لارن قصد جذب مشتري جديد در اين رده را دارد. اگر عملكرد تمام ماشين هاي هم رده ۵۷۰S را در سري ورزشي نظر بگيريم، با اطمينان مي توان گفت كه ۵۷۰S از همه آنها بهتر است.
طراحي بيرون و استايل ماشين
استايل اين ماشين هر بيننده اي را به خود جذب مي كند چرا كه در طراحي آن از نوك كوسه الهام گرفته شده و خط و خطوطي كه بر روي اين ماشين كار شده است به شكل هنرمندانه اي زيبا طراحي شده است.رنگ قرمز روشن سولفوري ماشين بسيار چشم نواز است و اگر براي تحليف انتخابات رييس جمهوري امريكا اين ماشين را نبرند، به جرات مي توان گفت زيبا ترين ماشين سال در اين رده محسوب مي شود. اين ماشين زيبايي خاصي مثل آئودي R8 دارد چرا كه زوايا و خط و خطوط در طارحي آن بسيار هنرمندانه كار شده است اما با اين وجود بايد گفت اين مدل مك لارن وحشي تر از آئودي است و در دنيا فقط داج وايپر و لامبرگيني هوراكان مي توانند به گرد پاي اين مدل ماشين در زيبايي برسند.
تجربه رانندگي با مك لارن ۵۷۰S

وقتي پاي راست خود را بر روي پدال گاز فشار مي دهيد و سقف متحرك را بالا مي دهيد، به واسطه شتاب بالاي اين ماشين، محكم به عقب پرت مي شويد. مك لارن ۵۷۰S از يك موتور توربو دو قلوي ۳٫۸ ليتري ۸ سيلندر بهره مي برد. اگرچه صدايي كه از موتور بر مي خيزد شبيه موتورهاي كوچك است و اين بدان علت است كه بر خلاف ماشين هاي ۸ سيلندر ديگر، از يك موتور ۸ سيلندر كوچك در اين ماشين استفاده شده است و اين كار را به كمك تجربيات زياد خود در توليد موتورهاي كوچك با قدرت بالا در ماشين هاي مسابقه اي قبلي خود انجام داده است. اگر چه موتور كوچك است اما قدرتي كه به ماشين مي دهد حيرت آور است.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

موتور مك لارن ۵۷۰S قادر به توليد ۵۶۲ اسب بخار نيرو و ۴۴۳ پوند بر فوت گشتاور است و پيستون هاي كوچك به كار رفته در اين ماشين گوياي اين امر هستند كه مك لارن همچنان علاقه مند است مدل هاي ديگر توليدي خود را كمي شبيه ماشين هاي مسابقه اي فرمول ۱ توليد كند. صداي موتور مخصوصا وقتي از تونلي عبور ميكنيد و پا را بر روي پدال گاز قرار مي دهيد، شبيه ماشين هاي فرمول يك مي شود؛ اينجاست كه متوجه مي شويد موتور مك لارن ۵۷۰S بيش از جثه ش مي غرد. مك لارن ۵۷۰S مانند يك گربه از جاي خود تيك آف مي كند و كلاچ دوگانه و سيستم انتقال هفت دنده اي اتوماتيك اين خودرو را قادر مي سازد كه با شتابي باورنكردني در مسيرهاي مستقيم به حركت در آيد.
اين ماشين نمونه خوبي براي ايده نرخ قدرت به وزن محسوب مي شود. مك لارن ۵۷۰S به واسطه استفاده از فيبر كربن و الومينيوم در بدنه آن، يك ماشين سبك وزن محسوب مي شود . وزن آن تنها ۳۱۸۶ پوند است كه ۴۰۰ پوند هم كمتر از آئودي R8 است. البته بايد گفت با اين وزن مي توان آن را سبك تر از ماشين هايي مثل شورلت چوي،فورد موستانگ،نيسان GT-R،داج وايپر، جگوار تيپ F و بسياري ديگر از ماشين هاي ورزشي دانست.سبكي اين ماشين امكان چابكي بيشتر به ماشين داده است و به همين خاطر انجام هر حركتي در فرمان ماشين به سرعت اعمال مي شود و همين امر حس خوبي به راننده القا مي كند.

نكته جالب در مورد مك لارن ۵۷۰S شخصيت دوگانه آن است. چرا كه علي رغم اينكه آن را ماشيني براي جاده و سرعت بالا به شمار مي آورند اما با سرعتي منطقي نيز ميتوان از آن در داخل منطقه شهري نيز استفاده كرد. سيستم انتقال اين ماشين يكپارچه است و خبري از بسياري از مشكلات ماشين هايي با دو كلاچ در اين ماشين نيست. (منظور ما اصلا آئودي نيست!)

دنده نيز در كسري از ثانيه در حد ميلي ثانيه عوض مي شود و به راننده اين امكان را مي دهد، وقتي تخته گاز مي رود يكي پس از ديگري دنده ها را به سرعت عوض كند. البته توصيه مي شود همواره در حالت دنده اتوماتيك حركت كنيد تا خود ماشين به صورت خودكار دنده مناسب را براي شما انتخاب كند.
سوييچ تغيير حالت ماشين نيز مستقل از شاسي و سيستم تعليق است و به شما اين امكان را مي دهد تا بين حالت هاي نرمال،اسپورت،مسابقه اي يكي را در هر لحظه انتخاب كنيد. اين موضوع سيستم تعليق را قوي تر و واكنش شاسي را به پيچ و كشش ها بهتر مي كند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

وقتي شاسي ماشين عملكرد خوبي دارد، به راحتي مي شود به ترمزهاي كربن سراميكي اين ماشين اعتماد كرد. در بين تمام مدل هايي كه تاكنون امتحان كرده ام، ترمزهاي اين ماشين اولين نمونه اي بودند كه در سرعت پايين سر و صدا نمي كردند و با خيال راحت اين اعتماد به نفس را به راننده مي دهند كه حتي در سرعت پايين در شرايط سخت نيز مي توانند به ترمزها اتكا كنند. البته براي درگير كردن ترمزها نسبتا نيروي زيادي را بايد به پدال وارد آورد و اين موضوع نسبت به ماشين هاي سبك وزن ديگري كه تاكنون تست كرده بودم مقداري بيش از اندازه بود.

كاركرد بنزيني اين ماشين قيمت آن را پايين مي اورد البته فاكتور مصرف بهينه سوخت براي ماشيني در اين رده براي خريدار اهميت چنداني ندارد اما در هر صورت نمرات مصرف سوختي كه از EPA دريافت كرده است به شرح زير است: ۱۶ مايل در هر ليتر بنزين در شهر و ۲۳ مايل در هر ليتر بنزين در بزرگراه و ۱۹ مايل در هر ليتر بنزين در مسافتهاي تركيبي. اين آمار البته از آئودي R8 كه به ترتيب نمرات ۱۴/۲۲/۱۷ و داج وايپر ۱۲/۱۹/۱۴ به دست آورده اند، بهتر است. با اين حال آكوراي جديد موسوم به NSX توانسته ركورد خوبي در مصرف بنزين از خود به جاي بگذارد كه به ترتيب ۲۱/۲۲/۲۱ است .
طراحي داخلي

اولين چالشي كه با مك لارن ۵۷۰S مواجهيد اين است كه چطور سوار آن شويد! دكمه لمسي كه درها را باز مي كند، در قسمت زيرين نواري كه منتهي به گلگير عقب مي شود قرار دارد و با لمس آن، درب ماشين باز خواهد شد.موردي كه در مورد درهاي اين ماشين بايد گفت اين است كه درهاي آن راحت باز نمي شوند و سوار شدن به آن كمي سخت است. اين درها مانند بال پرنده به بالا ميروند و راننده و سرنشينان مي توانند سوار ماشين شوند.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

چالش دوم در مورد اين ماشين اين است كه چطور بر روي صندلي هاي آن بنشينيم.صندلي راننده خيلي پايين قرار گرفته است. به طوري كه جايگاه آن پايينتر از اگزوز ماشين است كه قسمتي از ان در كناره هاي ماشين قرار دارد.تنها راه اين است كه صندلي را قبل از سوار شدن مقداري به عقب كشيده و سپس وارد كابين راننده شويد.

اما قسمت سخت كار در همينجا به پايان مي رسد چرا كه بعد از مستقر شدن در صندلي، احساس خوبي به شما دست مي دهد. شما مي توانيد به دلخواه ارتفاع سقف را تنظيم كنيد و زاويه ديد جلوي راننده علي رغم پايين بودن بادگيرهاي كناري، همچنان مناسب است. پنجره كناري راننده بسيار فراخ و وسيع است و محدوديتي ندارد اما پنجره پشتي باريك است و مناظر زيادي از قسمت عقب ماشين ديده نمي شود.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

كمپاني مك لارن به ماهيت شركت خود كه توليد ماشين هاي مسابقه اي بوده در توليد اين مدل نيز پايبند بوده و محل قرارگيري پدال و حاي پوزيشن راننده را نيز مانند ماشين هاي مسابقه اي طراحي كرده است. فرمان اين ماشين تا حدي نامرسوم است چرا كه ماشين هايي در اين رده معمولا فرمان هاي ضخيم تري در خودرو قرار مي دهند تا با كمترين نيرويي بتوان آن را حركت داد. و اين چيزي است كه در مك لارن ۵۷۰S ديده نمي شود چراكه فرمان آن بسيار نازك است و در قسمت راست ماشين قرار داده شده است.

پدالها متاسفانه خيلي باريك هستند و افرادي كه كفش بزرگ به پا دارند يا پاهاي بزرگي دارند ممكن است تصادفاً پا را بر روي چند پدال بگذارند و پدالي در قسمت چپ قرار داده نشده تا از پاي چپ هم بتوان استفاده كرد.طراحي داخلي اتاق ماشين به صورت اسپورت و زيبا انجام شده است و موارد مورد استفاده در كابين داخل ماشين نيز از مرغوب ترين نوع آنها به شمار مي رود.براي اتاق داخلي ماشين نيز رنگ هاي مختلفي در اختيار است كه انتخاب را براي مشتريان راحت مي كند.
آپشن هاي الكترونيكي و ارگونوميك

طراحي داخلي مك لارن ۵۷۰S و اپشن هاي فرعي به كار رفته در آن بسيار شبيه آنچه در آئودي مي بينيم است.سيستم ناوبري و وضعيت آب و هوا را مي توانيد از طريق يك صفحه لمسي عمودي در اختيار داشته باشيد. پيدا كردن برخي از آپشنها مثل سنسور پاركينگ كمي سخت است چرا كه در قسمت زير فرمان طراحي شده اند.دوربين هايي كه در اين ماشين به كار رفته آنقدر با كيفيت هستند كه مي توان با صفحه نمايش آن نينتندو بازي كرد. با اين وجود بايد گفت كه كار با صفحه نمايش چند رسانه اي لمسي اين ماشين چندان راحت نيست و براي استفاده از قابليت هايي مثل ناوبري و سيستم پيش بيني اب و هوا بايد چندين دكمه را فشار دهيم. پيشنهاد نمي كنيم كه از نقشه اين ماشين كه بر روي صفحه نمايش آن به تصوير كشيده مي شود براي ناوبري استفاده كنيد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

البته ذكراين نكته خالي ازلطف نيست كه در حين تست ماشين دريافتيم كه برخي از آپشن هاي ۵۷۰S نيز به خوبي كار نمي كنند. مشكل از جايي شروع شد كه ماشين با مشكلي در باتري رو به رو شد و در نتيجه چراغ هاي ماشين روشن نمي شدند و متاسفانه اين مشكل به روشن نشدن چراغها منتهي نمي شد و بادگيرها و برخي كنترل هاي كنسول و سيستم تعيين وضعيت آب و هوا نيز از كار افتادند. البته هيچ يك از مشكلاتي كه ذكر شد بر روي رانندگي تاثير مستقيم ندارند اما به هر حال اين موارد در ماشيني تا اين حد گران قيمت كمي آزار دهنده به نظر مي رسد.
قسمت بار

در فضاي داخلي ماشين، قسمت بار در حد بسيار ويژه و خاص تعبيه شده است و درواقع جايي براي قرار دادن وسايل اضافي در آن در نظر گرفته نشده است. درها جايي براي قرار دادن وسيله اضافي ندارند و هر چيزي كه در ماشين قرار دهيد ممكن است با باز كردن درهاي قيچي مانند اين ماشين به بيرون بريزند. البته قسمتهايي براي قرار دادن فنجان قهوه و چاي در اين ماشين تعبيه شده كه بسيار كوچك هستند و در كل توصيه نمي شود در حين رانندگي با اين ماشين نوشيدني ميل نماييد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

از انجايي كه اين ماشين از نوع ماشين هايي است كه موتور در قسمت وسط ماشين قرار دارد، در نتيجه صندوق عقب مرسوم در ماشينهاي ديگر، آن در قسمت جلوي آن طراحي شده است كه خيلي هم بزرگ نيست و شايد تنها بتوان يك چمدان و يك كيف مسافرتي را در ان قرار داد. واقعا از مك لارن ۵۷۰S انتظار داشتيد تا ماشيني براي حمل وسايل شما باشد؟

صندوق جلوي ماشين فضايي در حد ۵٫۳ مترمكعب در اختيار قرار مي دهد كه خيلي زياد نيست ولي اگر به فضاي بيشتري نياز داشتيد مك لارن پيشنهاد خريد مدل ۵۷۰GT را به شما مي دهد. مدل GT يك سطح شيشه اي بر روي موتور قرار داده و ۷٫۸ مترمكعب فضا در اختيار سرنشينان قرار مي دهد. در مقام مقايسه صندوق بار مك لارن ۵۷۰S با آئودي R8 كه ۸ مترمكعب فضا دارد و آكورا NSX كه ۴٫۴ مترمكعب فضا در اختيار سرنشينان مي گذارد مي توان گفت اين مدل از مك لارن حد وسط را گرفته است.اگر به فضاي زيادي براي حمل بار نياز داشتيد يك داج وايپر بخريد كه ۱۴٫۷ مترمكعب فضا در اختيار شما قرار مي دهد.

,خودرو،مك لارن,[categoriy]

ايمني

همانطور كه انتظار مي رفت، مك لارن ۵۷۰S در تست تصادف بزرگراه ملي شركت نكرده است. سوپر ماشين هايي مثل مك لارن ۵۷۰S معمولا آپشن هاي الكترونيكي لوكسي كه در بسياري از ماشين هاي لوكس مي بينيد را ندارند و اگر فردي اين آپشن ها را بخواهد اين خودروساز آن ماشين خاص را براي آنها توليد مي كند ولي قيمت آن بسيار بالا مي رود. در حالي كه آپشن هايي مثل ايربگ استاندارد،ترمزهاي ضد قفل، كنترل كشش را در اين ماشين مي بينيد اما آپشن هايي مثل سيستم هشدار برخورد با مانع از رو به رو، سيستم هدايت ماشين بين خطوط،هشدار نقطه كور،ترمز اتوماتيك در لحظات اورژانسي، پارك اتوماتيك را در اين مدل از مك لارن نمي بينيد. اما اين آپشن ها را در رقباي اين ماشين نيز نمي توانيد ببينيد و مورد عجيب و منفي براي اين ماشين محسوب نمي شود.
ارزش اين ماشين در كلاس خود

شما اين مدل از مك لارن را در هر گوشه از خيابان نمي توانيد ببينيد، حتي اگر همسايه شما پولدار هم باشد باز هم امكان ديدن اين ماشين در اطراف خود را خيلي زياد نداريد چرا كه قيمت پايه اين ماشين ۱۸۷۴۰۰ دلار است كه بايد ۲۵۰۰ دلار نيز براي هر بار سواري با آن كنار بگذاريد(مصرف سوخت). نمونه اي كه ما تست را بر روي آن انجام داديم چند آپشن اختصاصي هم داشت كه عبارت بودند از پكيج فيبر كربن ۲۴۶۰۰ دلاري، رنگ قرمز سولفوري ۴۱۵۰ دلاري، صفحه ديسك زرد رنگ ۱۰۵۰ دلاري و يك پكيج اسپورت ۳۸۶۰ دلاري و يك پكيج لوكس ۶۵۳۰ دلاري كه شامل رنگ مات كف ماشين، دوربين، سنسور پاركينگ و تايرهاي پيرلي ح زيرو كورساي تابستاني مي شود.

ماشين

ورود خودرو به ايران

۱۰ بازديد

ماشين

خودرو ايراني

اتومبيل در اوايل قرن ۲۰ وارد ايران شد . در سال ۱۲۸۱ شمسي يا ۱۹۰۲ ميلادي مظفرالدين شاه در اولين سفر خود به اروپا با اتومبيل آشنا شد و دو دستگاه از آن را خريد و با خود به ايران آورد . اين خريد دقيقاً در زماني انجام شد كه خزانه دولت ايران خالي بود و ملت ايران با شرايط بد اقتصادي روبه رو بودند . او در اولين نظر به اتومبيل ها به آنها دل بست و از محل چند صد هزار ليره استقراضي از بانك شاهنشاهي ايران كه متعلق به انگليسي ها بود دو دستگاه رنو خريداري نمود.

بنا بر گزارش مجله كهكشان مظفرالدين شاه خطاب به مدير كمپاني رنو مي گويد : اين دو دستگاه را با ما چند حساب مي كنيد ؟ مدير كمپاني پس از تعظيم و عرض ادب خطاب به پادشاه ايران مي گويد : اتومبيل اول رايگان و اتومبيل دوم ۱۶۰۰۰ فرانك و اتومبيل هاي بعدي هر كدام ۱۵۰۰۰ فرانك فرانسه . شاه مي گويد : مگر اتومبيل هاي بعدي در كار است ؟ مدير كمپاني مي گويد : ما حدود ۱۰۰ دستگاه اتومبيل براي صدور به ايران در نظر گرفته ايم ، زيرا مسلم مي دانيم به محض بازگشت اعليحضرت به ايران ، عده زيادي از شاهزادگان و بزرگان و سياستمداران و رجال ايراني خواهان خريد اتومبيل خواهند شد. شاه گفت : ما عادت نداريم از بيگانگان چيزي به رايگان بگيريم خواهند گفت ” رشوه گرفته ايم”. مدير كمپاني گفت : نخير قربان امكان ندارد . استدعا دارم اولين اتومبيل را به عنوان كادو قبول نمائيد.

اين اتومبيل نفت سوز مدل ۱۹۰۰ ميلادي از نمايشگاه بين المللي فرانسه به قيمت چهار هزار تومان خريداري شد. اين اتومبيل به وسيله وزير مختار ايران به ايران فرستاده شد . رنگ اين اتومبيل آبي آسماني تيره و راننده آن يك مهندس به نام مسيو وارونه فرانسوي بود . پس از مظفرالدين شاه فرزندش محمد عليشاه نيز از اين خودرو استفاده مي كرد تا اينكه روزي كه در خيابان هاي تهران حركت مي نمود مورد سوء قصد واقع شد.

روز ۲۵ محرم ۱۳۲۵ محمد علي شاه با كبكبه با شكوهي براي گردش رهسپار دوشان تپه شد . اتومبيل شاه كه خالي بود و به وسيله يك نفر شوفر فرانسوي رانده مي شد در جلو حركت مي كرد و در پشت آن يك كالسكه شش اسبه كه شاه در آن جاداشت و با عده زيادي غلامان كشيكخانه و امير بهادر احاطه شده بود ، ديده مي شد . كوكبه شاهي وارد خيابان باغ وحش كه امروز ” اكباتان ” است گرديد . هنوز به خم خيابان كه به طرف خانه هاي ظل السطان مي رود نرسيده بود كه يك بمب به طرف اتومبيل پرتاپ شد و قسمتي از اتومبيل را خرد كرد و چند نفر كه اطراف او بودند كشته شدند و شوفر هم قدري مجروح شد . سپس بمبي ديگر در چند متري عقب تر نزديك كالسكه شاه منفجر گشت و چند نفر كشته و عده اي زخمي شدند. آشوب غريبي بر پا شد . محمد علي شاه وحشت زده و رنگ پريده از كالسكه پياده شد و به خانه كالسكه چي باشي كه در آن نزديكي بود پناه برد.

پس از محمد علي شاه ، احمد شاه يكي دو خودرو براي خود خريد و گاهي اوقات سوار آنها مي شد.

سلطنت رضا شاه با دوران تجدد و گسترش مظاهر غربي در زندگي ايرانيان مقارن بود. به همين دليل در اين دوران تا زمان اشغال كشور توسط متفقين ( شهريور ۱۳۲۰ ) اتومبيل به شكل يك كالاي لوكس و تجملي در بين اقشار پولدار ، رجال ، درباريان صاحب نفوذ ، سفرا و نمايندگان خارجي در ايران ، مالكان و تجار بزرگ رواج يافت ، ولي تعداد آنها محدود بود .

محمد رضا پهلوي علاقه وافري به اتومبيل داشت، بطوري كه پس از به تخت نشستن يكي از بزرگترين كلكسيونرهاي اتومبيل در جهان بود . او بيش از يك هزار دستگاه اتومبيل از انواع مختلف بهترين اتومبيل هاي جهان را داشت.از جمله ، فراري در مدل هاي متنوع ،لامبورگيني كانتاش،دهها مدل رولز-رويس،بيش از ۲۰ مدل مرسدس بنز در كلاس هاي مختلف ،آلفا رومئو ، كاديلاك ، فورد ، بي ام و ، كرايسلر و صدها دستگاه ديگر از برترين خودروهاي جهان.

خودروهاي هيبريدي چگونه كار مي كنند

۱۳ بازديد

 

خودروهاي هيبريد برقي (Hybrid Electric Vehicles) شامل موتور احتراق داخلي و موتور الكتريكي همراه با باتري هستند. اين تركيب باعث مي‌شود كه هم از مزاياي خودروهاي امروزي كه الكتريكي است بهره‌مند شويم و هم از خاصيت‌هاي خوب موتورهاي احتراق داخلي سنتي استفاده كنيم. اين تركيب به موتور الكتريكي و باتري اين امكان را مي‌دهد تا موتور احتراق داخلي را در بهينه‌ترين محدوده خود نگه دارد. اين عمل موجب كاهش مصرف سوخت مي‌شود. اين تركيب كه شامل موتور احتراق داخلي است مي‌تواند معايب خودروهاي الكتريكي خالص را برطرف نمايد و همانند خودروهاي معمولي داراي قدرت و سرعت مناسب باشد.

سيستم هيبريدي در خودروها
در نهايت تكنولوژي هيبريدي به شما اين امكان را مي‌دهد تا مسافت ۸۰۰ كيلومتر يا بيشتر را با مصرف سوخت بهتر نسبت به خودروهاي معمولي و بدون شارژ كردن طي كنيد.
مفهوم تكنولوژي هيبريدي:

طبيعتاً درجه هيبريد سازي خودروهاي تركيبي گوناگون است. مثلاً يك خودرو كامل (فول) و يا خودروي ديگر Mild هيبريدي شده و ديگري در سطح ميكروهيبريد مي‌باشد. البته بسته به نوع سيستم هيبريدي مورد استفاده نيز سيستم انتقال قدرت آن‌ها با هم متفاوت است. براي اينكه بهتر متوجه شويم كه تكنولوژي هيبريدسازي چگونه عمل مي‌كند، بهتر است كه به پنج شاخصه (تكنولوژيكي) كه خودروهاي هيبريدي را از خودروهاي معمولي جدا مي‌كند نگاهي بيندازيم.
براي اينكه يك خودروي هيبريدي واقعي داشته باشيم مي‌بايست خودروي ما سه مشخصه اول را حتماً داشته باشند. اما ويژگي‌هاي چهارم و پنجم موجب مي‌شوند تا خودروي شما مصرف انرژي فوق‌العاده بهينه و عملكرد ميداني مناسبي داشته باشد.
۵ ويژگي هيبريدسازي:

قابليت Idle-off
استفاده از انرژي بازيافتي ترمزها
دستيار انرژي و كوچك‌سازي موتور (تا اين مرحله هيبريدسازي درجه Mild صورت گرفته است)
رانندگي در حالت الكتريكي به‌تنهايي (تا اين مرحله هيبريدسازي درجه full صورت گرفته است)
استفاده از انرژي الكتريكي و باتري (تا اين مرحله هيبريد سازي Plug-in Hybrid گفته مي‌شود؛ يعني خودروهاي هيبريدي كه به متصل شدن به برق شهر نيازمند هستند.)

قابليت Idle-Off

مانند يك سوييچ هنگامي كه در يخچال بسته مي‌شود، چراغ داخل يخچال را خاموش مي‌كند، اين قابليت به خودرو اين امكان را مي‌دهد تا در زماني كه خودرو متوقف شده موتور احتراق داخلي را خاموش كند تا سوخت خودرو ذخيره شود. در سيستم‌هايي كه به خوبي طراحي شده باشند، موتور احتراق داخلي دوباره در زمان بسيار كمي وارد مدار مي‌شود (روشن مي‌شود)، طوري كه اين زمان روشن شدن موتور كمتر از حالتي است كه پاي شما از روي پدال ترمز به سمت گاز حركت مي‌كند!
هرچند خودرو در حالت الكتريكي خالص، موتور الكتريكي خود، نيازمند انرژي ۱۰۰ ولت براي كار كردن خودرو است، در حالي كه خودروهاي معمولي نيازمند انرژي ۱۲ يا ۴۲ ولتي براي تأمين برق مورد نياز است. (كه بيشتر آن براي روشن شدن موتور استفاده مي‌شود)
برخي از سازندگان در تلاش هستند تا از مزيت‌هاي فناوري idle-off كه به وسيله موتور الكتريكي براي هيبريدي ناميدن وسيله نقليه در جاده تهيه مي‌شود، استفاده كنند. ادعا بر هيبريدي بودن خودرو تا بدين جا (يعني داشتن تنها اولين مشخصه) نمي‌تواند خيلي صادق باشد چون تا نداشتن دو ويژگي بعدي نمي‌توان خودرو را هيبريدي دانست. به ياد داشته باشيد كه تا بدين جا نيمي از قلب تپنده هيبريدسازي تحقق يافته است.

خودرو
انرژي ترمز بازيافتي

انرژي كه متناسب با حركت خودرو است انرژي جنبشي نام دارد. هرچه خودرو سريع‌تر حركت كند، خودرو داراي انرژي جنبشي بيشتري است. در خودروهاي معمولي شما از اصطكاك موجود در ترمزها استفاده مي‌كنيد تا خودرو را متوقف كنيد. در حقيقت قسمتي از انرژي جنبشي در ترمزها به گرما تبديل مي‌شود و در نهايت انرژي جنبشي آن كاسته مي‌شود و خودرو متوقف مي‌شود.
در ترمزهاي بازيافتي در حقيقت از موتور الكتريكي براي ترمز كردن به‌جاي نيروي اصطكاك استفاده مي‌شود. براي رسيدن به اين امر مي‌بايست موتور الكتريكي در نقش ژنراتور عمل كند، انرژي جنبشي خودرو را بازيابي كند و پس از تبديل انرژي جنبشي (مكانيكي چرخ‌ها) به الكتريكي آن‌ها را در باتري ذخيره كند. اين انرژي ذخيره شده در باتري در ادامه به خودرو كمك مي‌كند تا بتواند انرژي جنبشي توليد نمايد.
براي صرفه‌جويي واقعي در مصرف سوخت در خودرو، بايد از موتور الكتريكي به اندازه كافي بزرگ استفاده كنيم تا در ولتاژ بالا كار كند و بتواند از انرژي ترمزي با بازده مناسب بهره ببرد. همچنين خودرو به يك پك باتري با ظرفيت كافي نيازمند است تا انرژي لازم را تا مواقع ضرورت ذخيره نمايد. برخي از سازندگان ادعا مي‌كنند كه از ترمزهاي بازياب انرژي استفاده مي‌كنند ولي وقتي به سيستم دقيق‌تر نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه با اين انرژي ذخيره شده نمي‌توان سوخت را قطع نمود و خودرو را حركت داد.

بازيافت انرژي ترمزها
دستيار توان و كوچك‌سازي موتور:

يكي از تعاريف پايه اي خودروهاي هيبريدي اين است كه بتوانند از دو منبع انرژي براي رساندن توان به چرخ‌ها استفاده نمود. توانايي تقسيم قدرت براي دخالت دادن موتور الكتريكي به طوري كه بخشي از بارگذاري روي خودرو را بتواند پاسخ دهد در واقع يكي از اقدامات مهم براي پيشبرد تكنولوژي هيبريد است. خودرو تنها در زماني مي‌تواند از موتور الكتريكي به طور كارا استفاده كند كه داراي ظرفيت بالا باشد و همچنين ظرفيت مناسب باتري، تا موتور الكتريكي در مواقع ضروري به شتابگيري خودرو كمك كند.
در حالت دستيار توان در واقع استفاده از موتور احتراق داخلي به حداقل مي‌رسد و يا موتور احتراق داخلي با بازدهي بالا كار مي‌كند. در اين مواقع تأمين انرژي خودرو همانند خودروهاي معمولي با موتور بزرگ‌تر است. فرآيند كوچك‌سازي موتور به صورت فيزيكي صورت مي‌گيرد يعني تعداد سيلندرها يا حجم موتور به منظور دستيابي به سيكل پربازده كاهش مي‌يابد.
به طور مثال تويوتا و فورد در اكثر خودروهاي هيبريدي خود موتور را كوچك‌تر كرده‌اند در حالي كه از چرخه آتكينسون جهت بهبود بازدهي موتور احتراق داخلي بهره برده‌اند. نحوه كار اين چرخه بدين صورت است كه مرحله مكش و تراكم در موتورهاي چهار زمانه كوتاه تر از مرحله احتراق و تخليه طراحي شده است. اين عمل به تنهايي موجب كم كردن توان خروجي موتور مي‌شود ولي در عوض مصرف سوخت بهينه مي‌شود. خودروهايي كه سه ويژگي فوق‌الذكر را تا بدين جا داشته باشند به درجه هيبريد سازي Mild دست يافته‌اند كه مي‌توان به خودروهاي سيويك و آكورد از خودروسازي هوندا اشاره نمود.

حالت استفاده از موتور درون سوز به تنهايي
حالت الكتريكي خالص

اين تكنولوژي به خودرو اين اجازه را مي‌دهد تا در هنگام حركت تنها از موتورهاي الكتريكي جهت توليد انرژي پيشران استفاده كند. با اين ويژگي درجه هيبريداسيون به full ارتقاء پيدا مي‌كند مانند تويوتا پريوس و فورد اسكيپ. شايد متعجب شدن خريداران اين گونه خودروها بدون دليل نباشد، چون در هنگامي كه خودرو روشن است هيچ‌گونه نويز يا صدايي توليد نمي‌شود. در اين حالت از انرژي موجود در باتري استفاده مي‌شود و موتور احتراق داخلي كاملاً خاموش مي‌شود. در سرعت‌هاي پايين و شروع حركت، موتورهاي الكتريكي وارد عمل مي‌شوند و در سرعت‌هاي خيلي بالا موتور احتراق داخلي نيز وارد مدار مي‌شود.

استفاده از انرژي الكتريكي خالص
افزايش محدوده مسافتي خودروهاي باتري-الكتريك

قدم آخر در درجه هيبريداسيون استفاده از موتور الكتريكي با توان بالا به وسيله شارژ باتري از طريق Plug-in است. در اين حالت خودرو مي‌تواند ۲۰ تا ۶۰ مايل را با تكيه بر باتري‌ها طي كند. البته مزاياي اصلي اين نوع هيبريدسازي زماني مشخص مي‌شود كه چه قدر راننده بتواند خودرو خود را به شبكه برقي متصل نمايد تا باتري‌ها شارژ شود. بزرگ‌ترين مشكل در اين مرحله از هيبريدسازي هزينه مي‌باشد، چون اين درجه از هيبريداسيون نيازمند پك‌هاي باتري بزرگ و گران‌قيمت به علاوه موتورهاي الكتريكي با توان بالا و حجيم است تا خودرو بتواند خواسته راننده را اجابت كند.

حالت تركيبي در زمان شتابگيري
سيستم انتقال قدرت:

تاكنون در مورد تكنولوژي خودروهاي هيبريد به طور پايه اي بحث شده است. سيستم انتقال قدرت خودروهاي هيبريدي متشكل از اجزاء فراواني است كه وظيفه انتقال توان توليد شده را بر سر چرخ‌ها دارند. در خودروهاي هيبريدي سه نوع سيستم انتقال قدرت به چشم مي‌خورد: سيستم انتقال قدرت سري، سيستم انتقال قدرت موازي، سيستم انتقال قدرت سري/موازي.

سيستم انتقال قدرت سري:

اين نوع داراي ساده‌ترين ساختمان است. در هيبريدهاي سري، موتور الكتريكي به تنهايي مسئول توليد نيروي كشش خودرو است. موتور الكتريكي منبع الكتريسيته خود را از باتري‌ها كه به وسيله موتور احتراق داخلي شارژ مي‌شود به دست مي‌آورد و هم به طور مستقيم از ژنراتور كه خود به وسيله موتور احتراق داخلي رانده مي‌شود. در حقيقت سيستم كنترلي مشخص مي‌كند كه چه ميزان توان بايد از سوي باتري گرفته شود يا موتور/ژنراتور. موتور/ژنراتور و ترمزهاي بازياب وظيفه شارژ باتري را به عهده دارند. در هيبريد سري معمولاً از موتور احتراق داخلي كوچك استفاده مي‌كنند (چون در واقع بار اصلي جاده بر روي موتور الكتريكي است) ولي در عوض از باتري‌هايي با ظرفيت بالاتر نسبت به هيبريد موازي بهره مي‌برند. موتور الكتريكي و باتري بزرگ به همراه استفاده از ژنراتور به قيمت هيبريدهاي سري نسبت به هيبريدهاي موازي افزوده است.
از طرفي موتورهاي احتراق داخلي معمول به خاطر افزايش يا كاهش سرعت و بارهاي متفاوتي كه از سوي جاده بر روي موتورها اعمال مي‌شود اغلب داراي بازده مناسبي نيستند. در هيبريدهاي سري موتور احتراق داخلي در بهترين شرايط كاراي كار مي‌كند چون چرخ‌ها به موتور احتراق داخلي به طور مستقيم متصل نيستند. اين بدان معناست كه موتور احتراق داخلي در هيبريد سري در بازه تغييراتي زياد توان كار نمي‌كند و در بارگذاري‌هاي مختلف كه روي خودرو اعمال مي‌شود موتور احتراق داخلي توان ثابت و پايداري توليد مي‌كند و در اين شرايط موتور در بهينه‌ترين حالت خود كار مي‌كند. در هيبريد سري نياز به سيستم انتقال قدرت چند سرعته و كلاچ نيست. سيستم انتقال قدرت هيبريد سري بهترين عملكرد در خودروهاي شهري دارد. اين سيستم مي‌تواند براي اتوبوس‌ها و خودروهاي شهري مصرف بيشتري داشته باشد. در حالت كلي براي مصارفي كه خودرو نياز به ايستادن و حركت در سيكل‌هاي بسيار زياد است سيستم هيبريد سري مناسب است.
سيستم انتقال قدرت موازي:

در سيستم انتقال قدرت موازي هم موتور الكتريكي و هم موتور احتراق داخلي در به حركت آوردن خودرو نقش دارند. در حقيقت سيستم كنترلي دقيق موجود در اين نوع سيستم‌هاي هيبريد، تصميم‌گيري لازم را براي كار كردن اين دو منبع توان انجام مي‌دهد. شركت هوندا سيستم يكپارچه موتور الكتريكي دستيار را IMA ناميده است. در سيستم‌هاي هيبريد موازي مي‌توان از پك‌هاي باتري كوچك‌تري استفاده كرد. در زماني كه انتظار زيادي از شتاب نداشته باشيم هيبريد موازي موتور الكتريكي را به عنوان ژنراتور استفاده مي‌كند تا باتري‌ها شارژ شود.
به خاطر اينكه موتور به طور مستقيم به چرخ‌ها متصل است، اتلاف انرژي در اثر تبديل انرژي مكانيكي به الكتريكي و بالعكس بسيار ناچيز است كه موجب مي‌شود هيبريد موازي در عملكرد اتوباني موفق‌تر باشد. به علت اتصال مستقيم موتور احتراق داخلي به چرخ‌ها مي‌توان بيان كرد كه سرعت نهايي خودرو افزايش چشم‌گيري خواهد يافت و اين نوع هيبريدها براي مصارف شهري نسبت به هيبريد سري بسيار ناكارآمد پيش‌بيني مي‌شوند.

وضعيت انرژي هاي سيستم هيبريدي در حالت سكون
سيستم انتقال قدرت سري/موازي:

اين نوع سيستم انتقال قدرت تلفيقي از مزاياي هيبريد موازي و هيبريد سري را دارا مي‌باشد. با تركيب دو طراحي، چرخ‌ها به طور مستقيم به موتور احتراق داخلي متصل شوند همچنين موتور احتراق داخلي مي‌تواند به طور غيرمستقيم به چرخ‌ها متصل شود تا موتور الكتريكي به تنهايي بتواند خودرو را حركت دهد. تويوتا پريوس و فورد اسكيپ از اين سيستم انتقال قدرت بهره مي‌برند. نتيجه اي كه از اين سيستم انتقال قدرت دوگانه مي‌توان گرفت كه موتور احتراق داخلي در اين سيستم در بازه نزديك به بهينه كار مي‌كند كه براي ما بسيار ارزشمند است. در سرعت‌هاي پايين اين سيستم در حالت سري كار مي‌كند در حالي كه با افزايش سرعت (چون سيستم سري كم بازده‌تر است) موتور احتراق داخلي بر اوضاع مسلط مي‌شود و اتلاف انرژي حداقل مي‌شود (در حقيقت سيستم به حالت موازي مي‌رود). اين سيستم نسبت به سيستم موازي داراي هزينه بيشتري است چون از پك باتري بزرگ‌تر، ژنراتور و سيستم‌هاي كنترلي بيشتر ساخته مي‌شود.